/Newspaper wins first round in Meghan privacy case

Newspaper wins first round in Meghan privacy case

The Duchess of SussexImage copyright
Getty Images

The Mail on Sunday has won the first round of a legal battle against the Duchess of Sussex over the publication of a letter she wrote to her father.

The duchess is suing for breach of privacy and copyright infringement after articles reproduced parts of a letter she sent Thomas Markle.

The publisher denies the allegations.

On Friday it won its bid to have parts of Meghan’s claim struck out. Her lawyers said the ruling did not change “the core elements of this case”.

What happened at the ruling?

At a hearing held remotely last week, Associated Newspapers – the publishers of the Mail on Sunday, Daily Mail and MailOnline – asked for parts of Meghan’s case to be dismissed.

Judge Mr Justice Warby agreed and on Friday struck out parts of Meghan’s claim, including her allegations the publisher acted “dishonestly” by leaving out certain parts of the letter.

He also dismissed Meghan’s allegations that the publisher deliberately “dug up” issues between Meghan and her father, and that it had an “agenda” of publishing intrusive or offensive stories about her.

Mr Justice Warby said the allegations he struck out do not go to the “heart of the case”, and that they may be brought back at a later stage if they are put on a proper legal basis.

What does the ruling mean?

This is a very good day for Associated Newspapers and a very bad one for the Duchess of Sussex and her legal team.

It is however, an early skirmish in what is looking like a long, expensive and brutal legal battle.

The duchess has had parts of her claim for invasion of privacy struck out. Those parts relate to allegations Associated acted with dishonesty and malice, that it deliberately “stirred up” issues between the duchess and her father, and that it had an agenda to paint her in a false and damaging light.

Actions for breach of privacy do not have to include allegations of this kind.

At trial, the case will turn on whether the duchess had a reasonable expectation that the letter written to her father would remain private and there was no overriding public interest in publishing it.

Many lawyers take the view that a letter written to a relative concerning a family relationship is by definition private, no matter who the author is or what rank they hold.

However, Associated argue that the duchess did not expect the letter to remain private, anticipated that it would be published, and that publication was in the public interest. The battle is far from over.

What is the case about?

Image copyright

Image caption

Last month, Prince Harry and Meghan told the UK’s tabloid press they are ending all co-operation with them

Meghan is suing Associated Newspapers over five articles, two in the Mail on Sunday and three on MailOnline, which were published in February 2019.

The articles reproduced parts of a handwritten letter she sent to her father Thomas Markle, six months before in August 2018.

The headline in the Mail on Sunday carried the headline: “Revealed: The letter showing true tragedy of Meghan’s rift with a father she says has ‘broken her heart into a million pieces’.”

Meghan claims the letter was “private and confidential” and “detailed her intimate thoughts and feelings about her father’s health and her relationship with him at that time”.

She is seeking damages for alleged misuse of private information, copyright infringement and breach of the Data Protection Act.

Associated Newspapers wholly denies the allegations and says it will hotly contest the case.

It argues the Duchess of Sussex had no reasonable expectation of privacy and anticipated publication of the letter.

In January, it filed its defence documents which claimed the duchess was more worried about the “unflattering” effect of the publication of the letter, rather than any breach of her data protection rights.

How has Meghan responded to the ruling?

Lawyers for Schillings, the firm representing Meghan, said the ruling did not change “the core elements of this case”.

“The duchess’s rights were violated; the legal boundaries around privacy were crossed,” a spokesperson said.

They said they respect the judge’s decision and “the strong case against Associated will continue to focus on the issue of a private, intimate and handwritten letter from a daughter to her father that was published by the Mail on Sunday”.

“This gross violation of any person’s right to privacy is obvious and unlawful, and the Mail on Sunday should be held to account for their actions.”

BBC royal correspondent Nicholas Witchell said “lawyers who are experienced in this field are starting to wonder whether the duchess’ legal advisers have ‘over-egged’ the case in their determination to satisfy the Sussex’s longing to teach the tabloids a lesson”.

“Neither side shows any inclination to withdraw,” said our correspondent. “It will therefore have to be decided in the High Court at a date still to be decided.”

Original Source